10 راه برای رهایی از درد دوران قاعدگی

10 راه برای رهایی از درد دوران قاعدگی

آب، آب، آب

نوشیدن آب کافی به طور مستقیم باعث کاهش درد دوران قاعدگی می شود، اما به کاهش تورم که منجر به درد می شود کمک می کند. وقتی به زمان قاعدگی نزدیک می شوید، یک بطری آب که اندکی عصاره نعناع یا آب لیمو در آن چکانده اید را نزدیک خود قرار داده و مدام از آن بنوشید. سعی کنید نمک کمتری استفاده نمایید، چراکه نمک باعث کاهش آب بدن می شود.

غذاهای آرامش بخش

دونات، چیپس و سایر غذاهای سرخ کردنی پرچرب دوست شما نیستند. یک رژیم غذایی کم چرب و سرشار از کربوهیدرات را انتخاب کنید: غلات کامل، عدس و لوبیا، سبزیجات (بخصوص برگ های سبز تیره)، میوه و آجیل بهترین گزینه ها هستند.

مواد مغذی نظیر ویتامین های E، B1 و B6، مگنزیوم، زینک و اسیدهای چرب امگا 3، مواد هورمون مانند که باعث ایجاد انقباضات دردناک می شوند را کاهش می دهند.

از لاته فاصله بگیرید

کافئین انقباضات دردناک را بیشتر می کند، بنابراین پیش از شروع و در دوران قاعدگی قهوه نخورید. به هیچ عنوان سمت نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و یا چای نروید. اگر به میان وعده نیاز دارید، یک اسموتی سبزیجات آماده کنید.

قرص بخورید

آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن درد را کمتر کرده و انقباضات را کاهش می دهند. همیشه در کیف یا ماشین خود قرص نگه دارید تا درصورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید. از طرفی ایبوپروفن و ناپروکسن غلظت خون را کاهش می دهند.

خود را گرم نگه دارید

امروزه استفاده از وسایل گرمایشی بسیار ساده شده است. چه در بیرون از خانه و چه در محل کار می توانید از آنها استفاده کنید. از جمله وسایلی که برای این دوران طراحی شده اند عبارتند از پد گرمایی مایکروویو، پتوی گرمایی بیسیم قابل شارژ یا پتوی گرمایی یکبار مصرف. در بسیاری از داروخانه ها معمولا تعدادی از این وسایل را می توان یافت.

تحرک داشته باشید

هنوز مدرک معتبری دال بر تاثیر مستقیم ورزش بر درد دوران قاعدگی وجود ندارد، اما بسیاری از خانم ها این مسئله را تایید نموده اند. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود. این ماده باعث ایجاد احساس خوب در فرد می گردد. پس پیاده روی کرده و یا شنا کنید.

ماساژ

در روز 5 دقیقه ماساژ شکم می تواند باعث کاهش انقباض و درد شود. چند روز پیش از شروع این دوران ماساژ را آغاز کنید.

طب فشاری

لمس محل های کلیدی در شکم، کمر و پاها می تواند جریان خون را افزایش داده و با آزاد کردن اندورفین بدن و ذهن را اندکی به آرامش می رساند. همچنین نقطه ای در قسمت نرم بین انگشت شست و اشاره وجود دارد که فشار دادن آن باعث کاهش انواع دردها می شود.

خوب بخوابید

وقتی درد شدید باشد احتمالا نمی توانید خوب بخوابید. ولی برای استراحت بیشتر در هنگام خواب گوشی خود را خاموش کنید. سعی کنید چند روز پیش از آغاز این دوران الگوی خواب خاصی را دنبال نموده و اگر معمولا روی شکم می خوابید، مدل خوابیدن خود را تغییر دهید. درصورت لزوم از قرص خواب استفاده کنید.

با پزشک خود مشورت کنید

برخی قرص های ضدبارداری، سطح هورمون ها را کنترل کرده و باعث کاهش درد می شوند. در بسیاری از خانم ها این دردها طبیعی است، اما در برخی دیگر می تواند علائم شرایط وخیم تری باشد. گزارشی از تعداد و شدت انقباضات خود تهیه کرده و به پزشکتان نشان دهید.

 

ارسال نظر شما

    *